loading...

نت ران

سکس تراپی یا درمان جنسی نوعی از گفتگو درمانی است که به منظور کمک به افراد و زوج ها در برطرف سازی عوامل طبی، روانی، شخصی یا بین فردی که بر رضایت جنسی اثر می گذارند طراحی شده است.هدف این درمان این

علی حریرساز بازدید : 79 جمعه 31 تیر 1401 نظرات (0)

سکس تراپی یا درمان جنسی نوعی از گفتگو درمانی است که به منظور کمک به افراد و زوج ها در برطرف سازی عوامل طبی، روانی، شخصی یا بین فردی که بر رضایت جنسی اثر می گذارند طراحی شده است.هدف این درمان این است که به افراد کمک کند تا از چالش های جسمانی و هیجانی عبور کنند و به رابطه رضایت بخش و زندگی جنسی خوشایند دست یابند.بدکارکردی جنسی مسئلۀ رایجی است. در واقع ۴۳ درصد زنان و ۳۱ درصد مردان گزارش می کنند که انواعی از بدکارکردی های جنسی را در طول عمر خود تجربه کرده اند. این نواقص عملکردی می تواند شامل موارد زیر باشند:

  • اختلال نعوظ
  • انرژی جنسی پایین
  • فقدان تمایل جنسی
  • انزال زودرس
  • اعتماد به نفس پایین
  • فقدان پاسخ دهی به محرک های جنسی
  • ناتوانی در رسیدن به ارگاسم
  • شهوت بیش از حد
  • ناتوانی در کنترل رفتار جنسی
  • افکار جنسی آزاردهنده
  • علایق جنسی نامطلوب

یک زندگی جنسی رضایت بخش، مفید و طبیعی است. صمیمیت جسمانی و عاطفی اجزای ضروری به‌زیستی شما هستند و زمانی که نقص عملکرد جنسی رخ می دهد، داشتن زندگی جنسی رضایت بخش دشوار می شود. سکس‌ تراپی می تواند به شما کمک کند چالش های جنسی خود را اصلاح نمایید و رضایت جنسی تان را افزایش دهید.

سکس تراپی یا درمان جنسی

سکس تراپی چگونه کار می کند؟

سکس تراپی مشابه هر روان درمانی دیگری است؛ شما از طریق گفتگو درباره تجارب، دغدغه ها و احساسات خود تحت درمان قرار می گیرید.سپس با کمک درمانگر مکانیزم های مقابله ای را فرا می گیرید که در بهبود و تقویت پاسخ های شما در آینده مؤثر واقع می شود؛ بنابراین قادر به تجربۀ زندگی جنسی سالم تری خواهید بود.در طول جلسات ابتدایی، درمانگر ممکن است تنها با شما یا هر دوی شما و شریک جنسی­تان صحبت کند.

درمانگر آنجاست تا در پردازش چالش‌های فعلی زندگی تان به شما کمک و راهنمایی ارائه دهد، پس:

  • او قرار نیست که طرف یک نفر را بگیرد یا بکوشد کسی را نسبت به انجام کاری مجاب کند،
  • همچنین قرار نیست کسی لباس­ خود را در بیاورد! درمانگر جنسی آنجا نیست تا با هر کدام از شما رابطۀ جنسی برقرار کند یا به کسی نحوۀ برقراری رابطۀ جنسی را نشان دهد.

در هر جلسه درمانگر شما را به سمت مدیریت بهتر و پذیرش دغدغه هایی که منجر به بدکارکردی جنسی می­شوند سوق می دهد. تمام درمان های گفتگو محور از جمله سکس تراپی فضایی حمایت گر و آموزشی تدارک می­بینند.هدف این درمان، آسایش شما و تشویق شما به تغییر است.احتمالاً هر جلسه با تکالیف و تمریناتی که باید تا پیش از قرار بعدی انجام دهید، مطب درمانگر را ترک می‌کنید.چنانچه درمانگر شما مشکوک شود که نقص عملکردی که در حال تجربه آن هستید از یک مسئله جنسی جسمانی ناشی می شود، احتمالاً شما را به یک پزشک ارجاع خواهد داد.

درمانگر و پزشکتان می توانند درباره علامت ها و نشانگان با هم مشورت کنند و برای کمک به پیدا کردن هر نوع مشکل جسمانی دخیل در چالش های جنسی همکاری داشته باشند.

آیا من به سکس تراپی نیاز دارم؟

یک روش برای اینکه متوجه شوید باید با یک درمانگر جنسی ملاقات کنید یا به نوع دیگری از روان درمانی نیاز دارید، تحلیل بخش‌هایی از زندگی تان است که بیشترین تاثیر را بر احساس فعلی شما می‌گذارند.اگر کیفیت زندگی و سلامت عاطفی شما از بدکارکردی جنسی تان نشات می گیرد، مراجعه به یک درمانگر جنسی فکر خوبی است. به همین صورت چنانچه نبود صمیمیت و مشکل در برقراری ارتباط منجر به جدی‌ترین نگرانی های شخصی شما شده، درمانگر جنسی نقطه مناسب شروع است.

سکس تراپی یا درمان جنسی

چطور به یک درمانگر جنسی سکس تراپیست دسترسی پیدا کنم؟

یک درمانگر جنسی (سکس تراپیست) با صلاحیت می تواند روانپزشک، روانشناس، درمانگر یا مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج یا مددکار اجتماعی بالینی دارای پروانه باشد. این متخصصان سلامت روانی در زمینه مسائل جنسی انسان آموزش مضاعف و گسترده ای دیده اند تا به عنوان سکس تراپیست با صلاحیت به رسمیت شناخته شوند.جستجوی خود را انجمن مربیان، مشاوران و درمانگران جنسی آمریکا آغاز کنید. این سازمان مسئول نظارت بر آموزش بالینی ارائه دهندگان خدمات سلامت جنسی است. آنها هم چنین اعتبارنامه این متخصصان را پایش می‌کنند. اگر شخصی در این زمینه دارای مجوز و اعتبارنامه باشد، می‌توانید از طریق سایت این سازمان او را بشناسید (در ایران، شما می‌توانید با مراجعه به سایت رسمی سازمان نظام روانشناسی و مشاورۀ جمهوری اسلامی ایران(pcoiran.ir)، از پروانه و تخصص درمانگر مورد نظرتان مطلع شوید؛ مترجم).

همچنین می‌توانید با جستجوی اینترنتی و یا تماس با مراکز خدمات بهداشتی یا کلینیک روانشناسی محل خود درمانگران این حوزه را در محل زندگی خود پیدا کنید. خیلی از این مراکز با رضایت خاطر همکارانشان را که در حیطۀ درمان جنسی (سکس تراپی) کار می کنند به شما معرفی خواهند کرد.چنانچه به دنبال توصیه های شخصی تری هستید می توانید با ارائه دهندۀ مراقبت های سلامتی، متخصص زنان یا اورولوژیست خود مشورت کنید. بسیاری از پزشکان هر روزه به تعدادی از مراجعان خود ملاقات با سکس تراپیست را پیشنهاد می دهند. آنها احتمالاً قادر خواهند بود تا شما را به سوی متخصص متناسب با نیازتان هدایت کنند.

مشورت گرفتن از دوستان نیز می­تواند یک گزینه باشد. صحبت کردن از جزئیات رابطۀ صمیمانه برای بعضی از افراد دشوار است، اما اگر شما با پرسش از یک دوست احساس راحتی می کنید، آنها می­توانند طبق تجربۀ خود درمانگری را معرفی کنند که شما و شریک عاطفی تان بتوانید به او اطمینان کنید.

آنچه قبل از جلسۀ ملاقات با سکس تراپیست باید بدانید!

زمانی که آماده درمان جنسی (سکس تراپی) و در حال تصمیم گیری در مورد اینکه به چه کسی برای درمان مراجعه کنید، هستید این چند نکته را در ذهن خود داشته باشید.

سازگاری

سکس تراپیست ها منحصر به فرد هستند. درمان موفقیت آمیز به طور گسترده‌ای به این بستگی دارد که چقدر خوب با درمانگرتان ارتباط بگیرید و چقدر بتوانید به آنها و راهنمایی هایشان برای کمک به دغدغه هایتان اعتماد کنید.

اگر به هر دلیلی احساس راحتی با یک درمانگر جنسی ندارید، به دنبال گزینه دیگری باشید.

انفرادی در مقابل زوجی

مجبور نیستید که شریک عاطفی تان را با خود به سکس تراپی ببرید. برای برخی افراد درمان جنسی به صورت انفرادی برای برطرف سازی نگرانی ها و مشکلات کفایت می کند. برای برخی دیگر ضرورت دارد که برای رسیدت به رضایت و برقراری ارتباط قوی، هر دو فرد (زوج) در درمان حاضر شوند.

 با شریک عاطفی خود در مورد تصمیم به شروع درمان صحبت کنید. اگر مایل هستید که آنها نیز شما را در جلسات همراهی کنند، این خواسته را مطرح کنید.

تمهیدات

وقتی تصمیم به مراجعه به مشاوره جنسی می گیرید مهم است این نکته را در ذهن داشته باشید که مطب درمانگرتان کجاست و چقدر رفت و آمد به آن مکان برای شما آسان است. ممکن است شما در طول ساعت ناهار، پس از کار یا در روزهایی که زمان خالی دارید در جلسات شرکت کنید.برخی درمانگران جلسات سلامتی از راه دور را نیز ارائه می دهند و به این ترتیب شما می توانید از فضای خانه به سهولت و به صورت آنلاین با سکس تراپیست خود ملاقات داشته باشید.اطمینان کسب کنید که دسترسی به مطب سکس تراپیست برایتان راحت است یا اینکه از این طریق در حال خلق بهانه برای اجتناب آتی از درمان هستید.

برنامه درمان توسط سکس تراپیست

در طی نخستین جلسۀ ملاقات، احتمالاً سکس تراپیست برنامۀ درمانی را با شما در میان می گذارد. برای بیشتر افراد و زوج ها در ابتدا چندین جلسه ملاقات لازم است. به محض اینکه درمان تفاوت‌های قابل ملاحظه ای ایجاد کند و درمانگرتان احساس اطمینان نماید که می توانید چالش‌های آینده را مدیریت کنید، از درمان مرخص خواهید شد.

سکس تراپی یا درمان جنسی

کلام پایانی

یک زندگی جنسی رضایت بخش از بسیاری جهات برای سلامتی شما حائز اهمیت است. عناصر جسمی و هیجانی یک زندگی جنسی سالم مزایای بی شماری به همراه می­آورد؛ از جمله فشار خون پایین، سلامت قلب بهتر و کاهش استرس. همچنین رابطۀ جنسی یک بخش طبیعیِ سرگرم کنندۀ زندگی است.با این حال برای برخی افراد رابطۀ جنسی منبع عظیمی از اضطراب و نگرانی به شمار می رود. بدکارکردی جنسی می­تواند موجب مشکلاتی در رابطه، کاهش اعتماد به نفس و بسیاری اثرات منفی دیگر شود.سکس تراپی یک رویکرد یکپارچه برای درمان و حذف چالش های زیربنایی است. این نگرانی­ها ممکن است ریشۀ جسمانی داشته باشند، مانند گردش خون پایین؛ یا می­توانند از نگرانی های روانی مثل اضطراب ، استرس و مسائل مرتبط با اعتماد به نفس نشأت گیرند.

سکس تراپی می تواند به افراد و زوج ها کمک کند تا شیوه هایی را برای ارتباط گشوده و صادقانه پیدا کنند، قادر به برطرف سازی چالش ها شوند و به سمت تجربۀ یک زندگی جنسی سالم و شاد پیش بروند.

دربارۀ نویسنده سکس تراپی

کیمبرلی نویسنده و ویراستار مستقل در حوزه های سلامت، سفر و سبک زندگی است.

دربارۀ ویراستار تخصصی متن سکس تراپی

دکتر جنت بریتو

جنت بریتو یک درمانگر جنسی دارای پروانۀ تخصصی در این حیطه است که همچنین مجوز فعالیت در حوزه های روانشناسی بالینی و مددکاری اجتماعی را داراست. او دورۀ پسادکترای خود را در دانشگاه مینه سوتا، یکی از معدود برنامه ها در جهان که به آموزش جنسی اختصاص داده شده، به پایان رساند. در حال حاضر، او در هونولولو هاوایی زندگی می کند و بنیانگذار مرکز سلامت جنسی و باروری است. دکتر بریتو در بسیاری از رسانه ها، از جمله: The Oprah Magazine ،HuffPost ،Playboy ،Women’s Health ، Thrive Global و Midweek Publications فعالیت داشته است.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
نت ران مرجع تخصصی مقالات آموزشی شبکه و فروشگاه آنلاین تجهیزات شبکه
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 191
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 82
  • آی پی دیروز : 17
  • بازدید امروز : 95
  • باردید دیروز : 21
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 324
  • بازدید ماه : 324
  • بازدید سال : 16,634
  • بازدید کلی : 38,422