loading...

نت ران

معرفی شهر بندرعباس بندرعباس که یکی از مهم‌ترین بندرهای جنوب ایران است، در مرکز استان هرمزگان و در جنوبی‌ترین نقطه‌ی زمینی کشور قرار دارد که جاهای دیدنی بندرعباس باعث شده تا مسافران زیا

علی حریرساز بازدید : 53 پنجشنبه 24 بهمن 1398 نظرات (0)

معرفی شهر بندرعباس

بندرعباس که یکی از مهم‌ترین بندرهای جنوب ایران است، در مرکز استان هرمزگان و در جنوبی‌ترین نقطه‌ی زمینی کشور قرار دارد که جاهای دیدنی بندرعباس باعث شده تا مسافران زیادی در ایام مختلف سال به این شهر سفر کنند. این شهر بزرگترین بندر ایران بوده و با توجه به موقعیت تجاری که دارد، مهاجرین متعددی از شهرها و روستاهای اطراف دور و نزدیک به آنجا مهاجرت می‌کنند. به همین دلیل جمعیت دقیقی از آن در دسترس نیست ولی طبق آخرین سرشماری در سال ۱۳۹۰ جمعیت این شهر ۴۳۵۷۵۱ نفر گزارش شده است. گفته می‌شود که قدمت این شهر به ۴۸۵ سال قبل از میلاد باز ‌می‌گردد. جالب است بدانید که نام قدیم این شهر، بندر گمبرون بوده است. در سال 1622 میلادی، سپاهیان شاه عباس که فرماندهی آن‌ها را یک سردار ایرانی به نام امام قلی خان بر عهده داشت، توانستند در جنوب کشور، پرتغالی‌ها را شکست بدهند. از آن پس، این شهر به افتخار چنین پیروزی بزرگی، از گمبرون به بندرعباس تغییر نام یافت.

آب و هوای بندر عباس

بندرعباس به دلیل نزدیکی به مدار راس‌السرطان و مدار استوا، دارای آب و هوای گرم و مرطوب است. این شهر را می‌توان از جمله شهر‌های دو فصلی ایران نام برد که تقریبا ۹ ماه از سال گرم و فقط ۳ ماه زمستان آن خنک می‌باشد. به همین دلیل توصیه می‌شود اگر قصد مسافرت به این شهر را دارید، سفر در فصل زمستان بهترین گزینه‌ی پیش رویتان است.

آداب و رسوم

اهالی بندرعباس مانند سایر مردم اهل خطه جنوب کشورمان بسیار مهربان و خون‌گرم می‌باشند. در خیابان‌های شهر حتما زنان و دخترانی با نقابی خاص بر چهره و مردانی با لباس عربی خواهید دید. این شهر جنوبی،  آداب و رسوم و مراسمات خاص و منحصر به فردی را به خود اختصاص داده است که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به زنبیل‌گردانی، مراسم زار، روز دمو ورا و همچنین مراسمات اعیاد بزرگ مانند عید قربان و عید فطر را نام برد.

جاهای دیدنی بندرعباس

غذاهای محلی بندر عباس

بندرعباس از نظر تنوع غذایی بسیار موفق عمل کرده و می‌تواند نیاز هر یک از شما را با هر مدل طبع و سلیقه غذایی تامین کند. هر چه از سمت شمال به جنوب می‌رویم، با تغییرات آب و هوا و متمایل به گرم شدن آن، طبع مردم هم تندتر می‌شود و به همین دلیل غذاهای این منطقه از سایر جاها تندتر است. از جمله غذاهای محلی این منطقه می‌توان به زیبون، هزاری، بزاریت، میگوپلو، سوراغ، سمبوسه، بریانی محلی، مهیاوه و مفلک اشاره کرد.

سوغات بندرعباس

در این شهر، صنایع دستی متعددی شامل حصیربافی، رودوزی، گلابتون دوزی، سفالگری، جاجیم بافی و گبه بافی وجود دارد. همچنین شهروندانی که نزدیک ساحل اقامت دارند، وسایل دکوری و تزئینی بسیار زیبایی با چسباندن صدف‌های دریایی به یکدیگر می‌سازند. شیرینی‌های سنتی این منطقه با نام‌های انگشت پیچ، ساگو، خرما دیشو، رنگینک، خمفروش، لقیمات، نشا و … نیز می‌توانند گزینه مناسبی به عنوان سوغات برایتان به شمار آیند.

معرفی جاهای دیدنی بندرعباس

معبد هندوها

این معبد به بت گوران مشهور است. معبد هندوها روبه‌روی بازار روز بندرعباس قرار دارد و دارای نمای ظاهری مخروطی شکل می‌باشد. داخل برخی اتاق های این معبد نقاشی‌های مذهبی به چشم می‌خورد که خدای فلوت زن به نام کریشنا مهمترین آنهاست. اساس ساختمان این معبد از یک اتاق چهار گوش میانی که گنبدی بر روی آن قرار گرفته ساخته شده است.

معبد هندوها

امامزاده سید کامل

مقبره‌ی این امامزاده که یکی از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است، دارای گنبدی سفیدرنگ است. در گذشته این مکان، محلی برای دفن اهالی شهر نیز بوده است. گویا چاهی در ضلع شمالی این آرامگاه وجود دارد که مردم معتقدند آب آن خاصیت شفا و درمان بیماری‌ها را دارد.

عمارت کلاه فرنگی

این عمارت در دوران صفویه ساخته شده که دارای دو طبقه ساختمان، حیاطی وسیع و انبار‌های متعدد است. در طبقه دوم هشت گوشی با  چوب ساخته اند که در بالای آن گنبدی مخروطی قرار دارد که شبیه کلاهی است که در آن زمان اروپایی‌ها یا فرنگی‌ها بر سر خود می‌گذاشتند. به همین دلیل به آن عمارت فرنگی میگویند‌‌.

عمارت کلاه فرنگی

امام زاده سید مظفر

مقبره‌ی این امامزاده هم، که یکی از نوادگان امام موسی کاظم (ع) می‌باشد، از اماکن مذهبی استان هرمزگان به شمار می‌رود. ساختمان این امامزاده، جدا از بحث مذهبی و دینی، دارای معماری خاص و منحصر به فردی است. این امامزاده دارای چهار مناره و گلدسته میناکاری شده و یک گنبد می‌باشد که بسیار شبیه به معماری سازه ها در دوران صفوی است.

قلعه هرمز پرتقالی ها

قلعه‌ی هرمز، مهمترین بنای باقی‌مانده از سلطه پرتقالی‌ها بر جزایر و سواحل خلیج فارس است. ارتفاع دیوار این قلعه ۱۴ متر بوده و ساختمانی مستحکم با دیوار هایی به قطر۵/۳ متر و چند برج به ارتفاع ۱۲ متر دارد.

مسجد گله داری

مسجد گله داری که در بخش مرکزی بندرعباس قرار دارد، یکی از زیباترین مکان های تاریخی این شهرستان و جاهای دیدنی بندرعباس به حساب می‌آید. این مسجد که در سال ۱۲۹۶  هجری قمری ساخته شده است دارای مناره، شبستان، صحن و منبر زیبایی می باشد.

پل لاتیدان

روستای نیم‌کار واقع در شهرستان خمیر در سال ۱۳۷۲، با سیلی مهیب مواجه شد. بعد از آن متوجه شدند که پلی سر از خاک بیرون آورده که قدمتش به ۵۰۰ سال پیش بازمی‌گردد و طولانی‌ترین پل ایران با ۲۳۳ دهانه بوده است. متاسفانه در حال حاضر فقط ۳۳ دهانه از آن پل باقی مانده است.

پل لاتیدان

قلعه فین

قلعه فین، یکی از جاهای دیدنی بندرعباس و محبوب این شهر می‌باشد. این قلعه در قسمت شمالی بندرعباس و به فاصله ۱۰۰ کیلومتری از آن قرار دارد. در این مکان اشیای قدیمی و سفال‌های فراوانی یافت شده که باستان‌شناسان با توجه به آن‌ها، قدمت قلعه را به دوران ایلخانیان و تیموریان نسبت می‌دهند. قلعه‌ای که با انگیزه‌های نظامی بنا شده و امروزه فقط بخشی از فضای معماری و برج‌های آن از گزند زمان در امان مانده است.

سخن آخر

بندر عباس را می‌توان به عنوان دروازه‌ی ورود کشور نام برد. ساحل این شهر مکانی‌ است که دو دریای خلیج فارس و عمان به هم می‌پیوندند و کمی آن طرف‌تر بزرگترین جزیره‌ی کشور چشم انتظار شماست. بندرعباس جایی است که مسیر جاده‌ای کشور به پایان رسیده و دیگر خودروهایتان برای پیشروی به کارتان نمی‌آیند. شما می‌توانید آثار تجارت را از گذشته تاکنون در جای‌جای شهر و حتی در سیمای مردم مهمان‌نواز آنجا مشاهده کنید.

منبع : مجله اینترنتی نومینا

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
نت ران مرجع تخصصی مقالات آموزشی شبکه و فروشگاه آنلاین تجهیزات شبکه
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 191
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 9
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 41
  • آی پی دیروز : 17
  • بازدید امروز : 50
  • باردید دیروز : 21
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 279
  • بازدید ماه : 279
  • بازدید سال : 16,589
  • بازدید کلی : 38,377